دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ |۱ محرم ۱۴۴۶ | Jul 8, 2024
میر باقری

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تاکید بر این که سختی ها عامل رشد امت است، تصریح کرد: باید نسبت خود را با دستگاه امام حسین علیه السلام مشخص کنیم، چراکه جریان‌های مختلفی در آن زمان بودند؛ باید خود را تطبیق دهیم که جزء کدام دسته‌ها و گروه‌ها هستیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی میرباقری در محفل عزاداری شب دوم محرم در حرم مطهر بانوی کرامت، با بیان این که خداوند متعال در قرآن کریم در مواضع متعدد انسان‌ها را دسته بندی می‌کند، اظهار داشت: سوره مبارکه حمد انسان‌ها را سه دسته می‌کند، انسان‌هایی که به آنها نعمت هدایت و ولایت الهی داده شده، کسانی که گمراهند و با این که به هدایت نرسیدند عنادی ندارد و کسانی که مغضوب و مورد غضب الهی هستند.

وی با بیان این که قرآن کریم در فرازهای نخستین سوره بقره انسان‌ها را به سه دسته متقین، کفار و منافقین تقسیم بندی می کند، اظهار داشت: در برخی از روایات در کتاب کافی ابوابی در رابطه با دسته‌های مردم باز شده است؛ از جمله مؤمنانی که خدا وعده بهشت داده و قطعا اهل نجاتند، کافرانی که قطعا اهل عذابند و عده‌ای هم اصحاب اعراف هستند که در وادی اعراف می‌مانند تا پس از عبور از گردنه‌های سخت سرنوشتشان معین شود و سپس وارد بهشت شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرباقری افزود: دسته‌ای دیگر مستضعفینی هستند که برخی از اینان راه فرار دارند و می‌توانند خود را از آن شرایط خارج سازند و برخی نیز به تعبیر قرآن کریم وَلَا یَهْتَدُونَ سَبِیلًا هستند و جزء مستضعفانی‌اند که کاری از ایشان ساخته نیست؛ دسته‌ای از انسان‌ها فی الجمله مومن هستند ولی عملشان یکدست نیست و گرفتار خطاهای بزرگ شده‌اند، قرآن کریم نسبت به ایشان وعده توبه و مغفرت داده است؛ گروهی از مردم هم «مرجعون لامر الله» هستند و خدا فرمان خود را راجع به آنان به تأخیر انداخته است.

وی به تبیین روایتی دیگر پرداخت و با بیان این که برخی قطعا اهل بهشتند، گروهی قطعا اهل جهنم و برخی گمراه و سردرگم هستند، اظهار داشت: باید نسبت خود را با دستگاه امام حسین علیه السلام مشخص کنیم، چراکه جریان‌های مختلفی در آن زمان بودند؛ باید خود را تطبیق دهیم که جزء کدام دسته‌ها و گروه‌ها هستیم، عده‌ای توفیق حضور خدمت امام یافتند، عده‌ای دیر آمدند، عده‌ای با این که در کربلا حضور داشتند فرار کردند و عده‌ای نیز بعد از سخنرانی سیدالشهدا علیه السلام با این که خطبه حضرت را شنیدند باز بر مقابله با امام حسین علیه السلام اصرار ورزیدند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این که اگر نقطه ضعف‌های کسانی که مقابل حضرت اباعبدالله علیه السلام ایستادند را در خود داشته باشیم، ممکن است در مکانی از قافله اهل بیت علیهم السلام جا بمانیم، اظهار داشت: فرصت محرم، فرصت تأمل راجع به این گروه‌هاست تا انسان ببیند واقعا جزءکدام یک از این دسته‌هاست و اگر در آن زمان حضور داشتیم کجای تاریخ ایستاده بودیم.

وی با تأکید بر این که سیدالشهدا علیه السلام در میدان سخت صف‌بندی‌ها، امت رسول الله صلی الله علیه و آله را بازسازی نمودند، خاطرنشان کرد: «السابقون السابقون» همواره در کنار سید الشهدا با طرح حضرت زندگی می کنند و در تمام فراز و فرودها همراه امام حسین علیه السلام هستند.

میرباقری با اشاره به این که برخی از انسان‌ها تابعین و دنباله روی سابقین هستند و در تبعیت به نیکی تبعیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: اگر انسان به دنبال کسی که مسیرش مسیر حق است، نه به خاطر این که او حق است و باخداست، به خاطر اغراض دیگری برود، تبعیت کردنش نیکو نیست؛ تابعین به احسان و برای رسیدن به تعالی دنبال روی سابقین حرکت می‌کنند و در این مسیر خوب تبعیت می‌کنند. خدای متعال از ایشان راضی است و اینان از خداوند متعال راضی هستند.

وی ضمن تأکید بر این نکته که سختی‌ها عامل رشد امت بوده، همه گشایش‌ها در مسیر تعالی، در دل سختی‌ها نهفته است، ابراز داشت: خداوند متعال در آیاتی از قرآن کریم می‌فرماید؛ ما هر پیامبری که به سوی جامعه‌ای می‌فرستادیم؛ سختی‌ها را هم در کنار او می‌فرستادیم تا زمینه توجه به خدا در ایشان فراهم گردد؛ اگر با ایمان و مسیر تقوا از سختی‌ها عبور می‌کردند، ابواب برکات آسمان و زمین را به رویشان باز می‌کردیم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به روایاتی در رابطه با جایگاه والای وجود مقدس نبی مکرم اسلام و اهل بیت علیهم السلام اشاره نمود و اذعان داشت: خیلی وقت‌ها مسیری که انبیای الهی، انسان را بدان رهنمون می‌ساختند، ظاهرش تنور و آتش فروزان، ولی باطنش گشایش ابواب رحمت الهی و درک بهشت است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین میرباقری در بخش پایانی سخنان خود صحنه عاشورا را میدان حضور در دل سخت‌ترین کوره‌های تطهیر و گشایش ابواب رحمت الهی توصیف و به تشریح سابقون و تابعین در این مسیر پرداخت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha